Hlavní navigace

Ovlivnit celosvětové veřejné mínění je snadné

6. 8. 2006 21:04 (aktualizováno) František Fuka

Svět se zmenšuje a pokud se někde stane něco důležitého, celý (elektrifikovaný) svět o tom ví během pár minut až hodin. Při té rychlosti zpravodajské agentury často zapomínají na to, že by si měly ověřovat, zda se to, o čem zpráva hovoří, skutečně stalo (a v praxi to je často nemožné, protože nakonec všichni přejímají stejnou fotku, kterou nafotil někdo neznámý, kdo „byl náhodou u toho“).

Vezměme si například tuto fotografii od Reuters, která oběhla celý svět a je na ní vidět bombardovaný Libanon. Fotografoval ji jistý Adnan Hadž. Nevím, jak dobrý je fotograf, ale s Photoshopem mu to ještě moc nejde.

Netvrdím, že Libanon není bombardován a že v něm nehoří, ale to, co je vidět na této „fotce“ rozhodně není zachycení něčeho co se někde reálně odehrálo. Pokud vám ten kouř a domy připadají úplně normální, tady máte podrobné vysvětlení.

V tomto případě jde o překrucování skutečnosti pomocí Photoshopu, ale jde to i jednodušeji a bez speciálních technických pomůcek.

Abych nebyl obviňován, že jsem proti Libanonu a tudíž pro Bushe, tady je něco z opačného konce politického spektra: Vzpomínáte na fotografie vychrtlých mužů za ostnatým drátem v srbském koncentračním táboře, které do značné míry přispěly k tomu, že Srbsko začalo být na počátku 90. let bombardováno? Ty fotografie vznikly tak, že britský novinářský tým přišel do uprchlického tábora (který NEBYL obehnán ostnatým drátem), stoupl si uprostřed tábora ke sladišti (které0 BYLO obehnáno ostnatým drátem) a odsud nafotil vybrané vyhublé muže, kteří stáli VENKU. Podrobné info zde.

UPDATE: Následující vývoj situace.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).